Izrael Wyjazdy

Ciasny transport w Izraelu – Autobusy, pociągi i komunikacja miejska – Tel Awiw&Jerozolima

By
Autobus w Jerozolimie

Komunikacja miejska, Jerozolima, Izrael.

Wyobraźcie sobie sytuację, w której dwóch Polaków przeciska się w autobusie pełnym Chasydów – ortodoksyjnych Żydów. Ostrożność niezwykle wskazana, gdyż nieopatrznym ruchem ręki można strącić komuś kapelusz z głowy lub co gorsze wytrącić Torę z ręki. Miejsca było tak mało, że cały czas czułem na karku czyiś oddech. Wszyscy rozmawiali. Jeśli ktoś nie rozmawiał to znaczyło, że się modlił. Ale wtedy przecież też rozmawiał. Sytuacja autobusowa przypadała na ostatni dzień Chanuki, czyli inaczej mówiąc Święta Świateł. Okres niezwykle istotny dla osób religijnych i zakładam, że to właśnie dlatego każdy ubrany był… delikatnie mówiąc inaczej niż my. Zakładam, że to dlatego tak bardzo nie pasowaliśmy do otoczenia. Zakładam, że to dlatego każdy ukradkiem gapił się na nas pytającym wzrokiem.

Przystanek autobusowy – Stare Miasto, Jerozolima

Informacje praktyczne:

Transport z centrum Tel Awiwu do Jerozolimy jest niezwykle wygodny i prosty w obsłudze. Autobusy kursują regularnie i często a bilet kupuje się u kierwocy. Po drodze nie ma żadnych przystanków więc można zamknąć oczy na 40 minut i obudzić się już na miejscu. Aczkolwiek zamiast tego polecam przykleić wzrok do szyby aby podziwiać jak piękny jest Izrael. Zza szyby ale zawsze. Cena takiego przejazdu to 16 NIS czyli równowartość około 16 złotych. Wysiadamy na dworcu, z którego jeszcze trzeba przecież dotrzeć do starego miasta. Wystarczy wyjść na zewnątrz i rozglądać się za autobusem lub pociągiem miejskim o numerze 1. Obojętnie w co wsiądziemy to finalnie zostaniemy wysadzeni w okolicy Starej Jerozolimy np. obok Bramy Damasceńskiej.

Uliczka w Jerozolimie

Jeśli ktoś w przeciwieństwie do mnie dysponuje nadmiarem czasu to zalecałbym przespacerować się po pozostałych częściach Jerozolimy. Pociąg miejski przejeżdża wzdłuż prześlicznego bulwaru, który tworzy unikalny klimat więc dobrym pomysłem może okazać się wyjść kilka przystanków przed Bramą Damasceńską i resztę drogi pokonać pieszo.

Dworzec Autobusowy Jerozolima

Autobusem miejskim mieliśmy dotrzeć ze Starego Miasta prosto na głowny dworzec autobusowy skąd regularnie kursują busy do Tel Awiwu. Mówiąc dworzec główny mam na myśli miejsce o nazwie: HaTahanah HaMerkazit Shel Yerushalayim. Brzmi niesympatycznie, więc chwilowo zostaję przy nazwie dworzec główny.

Kopuła na Skale – Jerozolima

W naszym przypadku sporym błędem okazało się ryzykowanie ze wszystkim na ostatnią chwilę. Wchodząc na dworzec każdy spodziewałby się widoku kas biletowych, punktu informacji oraz peronów. Faktycznie właśnie tak było ale musieliśmy się troche naszukać. Wchodząc do budynku, który miał być dworcem nagle znaleźliśmy się w centrum handlowym, swoją ciasną strukturą bardziej przypominający bazar, gdzie z każdej strony handlarze oferują innego rodzaju towary. Wszystkiemu oczywiście towarzyszy ogromny hałas i na starcie łatwo stracić orientacje w terenie. Po szybkiej konsultacji z dżentelmenem handlującym telefonami dowiedzieliśmy się, na którym tak naprawdę piętrze znajdziemy dworzec autobusowy. Sytuacja była stresowa, bo planowo odjazd miał być za 15 minut a nasze spóźnienie, poskutkowałoby jednocześnie spóźnieniem się na samolot do Polski. Biegiem przeciskaliśmy się między kolejnymi grupkami ludzi, minuta przy okienku i już ściskałem bilet w dłoni.

Pozostałe posty o Izraelu:

Zapraszam do przeczytania relacji z podróży do Izraela:

Relacja z podróży do Izraela – dzień pierwszy – lokalna uprzejmość i deszcz

Relacja z podróży do Izraela – dzień drugi – zwiedzanie miasta i falafel

A tutaj wpis, traktujący o zabijających cenach w Izraelu: Izrael jest drogi, nawet nie wyobrażacie sobie jak drogi.